Zdá se, že se okolo metaverz vytváří spoustu humbuku, vývoj však brzdí určitá rizika, včetně kyberzločinu.
Rizika kybernetické kriminality v metaverzu
O těchto znepokojivých možnostech diskutoval na CNBC Prabhu Ram, vedoucí průmyslové zpravodajské skupiny v CyberMedia Research. Uvádí konkrétní příklad. Dva avataři, šéf a zaměstnanec mluví o multimilionovém obchodu v metaverzu a rozejdou se. Pak se znovu setkají a šéf o předchozím rozhovoru nic neví. Došlo k fenoménu zvanému deepfake, kdy jeden avatar nahradil druhého se stejným vzhledem. Je to velmi zvláštní případ hackování, který však musí vzít v úvahu společnosti, které vyvíjejí metaverse, v čele s Meta.
Prabhu Ram vysvětlil:
„Vzhledem k tomu, že obrysy a potenciál metaverse ještě nebyly plně realizovány, zjevné obavy týkající se otázek ochrany soukromí a bezpečnosti v metaverse zůstávají omezeny pouze na několik ‘tech-aware’ společností.
Jakmile se objeví nové útočné vektory, budou vyžadovat zásadní přeladění dnešních bezpečnostních paradigmat k identifikaci, ověření a zabezpečení metaverza“.
Ostatně ve světě sociálních sítí již došlo k nepříjemným incidentům, kdy uživatelé nahrazují ostatní uživatele. Často se to stává celebritám, které najdou své emulátory pomocí stejného profilu a titulních obrázků jako oni a zavádějící přezdívky.
Aby k tomu nedocházelo, mohlo by být dobrým nápadem zavést systémy biometrického rozpoznávání nebo jiné postupy, které vám umožní být si jisti identitou avatarů.
Problém soukromí
Dalším složitým problémem, který je třeba vyřešit, je soukromí uživatelů a to, co velké společnosti dělají s osobními údaji. Koneckonců, použití zařízení pro vstup do metaverza, které může reprodukovat vlastní rysy, pohyby a hlas, se rovná předání této informace.
Není to zrovna vyhlídka, díky které se člověk může cítit pohodlně. Společnosti v sektoru Metaverse si jistě budou muset dávat velký pozor na soukromí a data svých uživatelů a regulační orgány budou muset být vážně ostražité.
Pravděpodobně také z těchto důvodů není metaverse v současnosti masovým produktem. Podle průzkumu společnosti Dynata mezi 11 000 uživateli v 11 zemích se pouze 21 % chce socializovat v metaverzu a pouze 20 % by chtělo využívat metaverzum ke spolupráci s kolegy v práci.
Zajímavé je, že 80 % vzorku používá aplikace pro videohovory, jako je Zoom, Facetime, WhatsApp a WeChat, ale zdá se, že se zdráhají vstoupit do metaverza. Toto není první průzkum, který zaznamenal určitý strach ze vstupu do metaverze. Jeden s podobnými výsledky již byl proveden v USA.
Naučit se žít v metaverzu
Metaverze bude novou dimenzí, se kterou je třeba manévrovat opatrně, kde se člověk musí naučit žít. Nejde jen o rizika kybernetické kriminality, deepfakes, osobních údajů a soukromí.
Existují i sociální důvody. Přílišné ponoření se do metaverza může mít podle některých vážné psychologické dopady – uživatel vstoupí do paralelního světa, který se může být dokonalý, a ve kterém se stýká s lidmi. Realita je taková, že může být sám v malé místnosti a avatar je maskou.
To vše má důsledky, se kterými se dříve nebo později bude třeba vypořádat, protože metaverza nejsou jen o byznysu.