Velký boom zažily sportovní NFT zhruba před rokem, kdy se nejen fotbalové týmy, ale i další sportovní organizace předháněly, kdo vydá zajímavější NFT edice a která se prodá rychleji a dráže. Kluby se tímto postupem snažily kompenzovat své zisky, které byly kvůli uzavření stadionů, při pandemii, velmi omezeny. Ovšem současný krach kryptoměnových trhů ukázal, že toto aktivum je zcela nelikvidní a jednotlivá NFT nemají v současné době žádnou hodnotu nebo naprosto minimální. Jaká jsou reálná čísla fotbalových NFT a proč jsou kluby pod palbou svých fanoušků, se dočtete v tomto článku.
Fotbalová NFT nemají hodnotu
Velkou ránu tomuto tržnímu segmentu uštědřila poslední událost, při které finalista letošního finále Ligy mistrů UEFA a fotbalová velmoc FC Liverpool vydal sbírku nezaměnitelných tokenů, znázorňující 24 jejích nejlepších hráčů. Ovšem o tuto sbírku byl naprosto minimální zájem a 90 % tokenů se vůbec neprodalo. Tuto událost trefně komentoval akademik, specializující se na účetnictví fotbalových týmů.
“Pokud obrovský klub jako Liverpool nemůže prodávat NFT, svědčí to o celkové skepsi fanoušků.”
Tento neúspěch přišel i přes to, že tento klub prvním ve svém oboru, který přišel s hráčskou kolekcí NFT, po vzoru velkých světových značek, jako jsou Adidas nebo Playboy. Liverpool se také podílel na vzniku NFT sady Heroes Club, která byla fanoušky odsouzena jako vykořisťování. Určitou ochranou hodnoty unikátních tokenů je možnost nastavení minimální prodejní ceny na NFT tržišti. Tuto možnost využívají hráči Premier League jako například Michael Owen, jehož sada unikátních tokenů dokáže držet svojí hodnotu i v propadajícím se trhu.