Pokud něco pohání Instagram, jsou to lajky(likes). Označení příspěvku srdíčkem a honba za co největším počtem lajků se staly smyslem života pro nejednoho teenagera. Lajky na instagramu ovšem mohou kromě pocitu zadostiučinění přinášet také přímý ekonomický profit. Nemálo lidí si ze svého instagramového účtu udělalo byznys, kde v podstatě prodávají volnou reklamní plochu. Čím více lajků daná osoba získává, tím větší je cena reklamního prostoru pro inzerenty. Nyní se však Instagram, který patří do impéria Facebook, rozhodl pro dramatickou změnu, na kterou nejspíše nejvíce doplatí influenceři.
Lajky na Instagramu postupně mizí
Už nějakou dobu se mluvilo o tom, že Instagram nejspíše schová počítadlo lajků, respektive učiní jej viditelné pouze pro správce profilu a nikoli pro ostatní. Nyní sociální síť přistoupila k prvních reálným krokům. Někteří uživatelé Instagramu ve Spojených státech totiž od příštího týdne u ostatních profilů počet označení „To se mi líbí“ neuvidí. Sociální sítě velmi často podstatné novinky nejprve testují na malém vzorku uživatelů.
Instagram už tuto novinku, která je mnohými vnímána kontroverzně, testoval v Kanadě, Irsku, Brazílii, na Novém Zélandě, v Itálii a Japonsku. Teprve nyní ovšem přichází podstatný krok, kdy se ukáže, jak zmizení lajků přijmou uživatelé na trhu, jež je pro firmu nejdůležitější.
V zemích, kde už skrytí počtu lajků proběhlo, se ukázalo, že opatření má vliv na celkový počet udělených srdíček. Ve výše jmenovaných zemích totiž počet lajků klesl o 3 až 15 procent. Největší pokles byl přitom zaznamenán v Brazílii, zatímco v Japonsku naopak počet lajků na Instagramu mírně vzrost.
Influenceři se třesou strachy
O rozšíření experimentu na Spojené státy informoval na konferenci Wired25 CEO Instagramu Adam Mosseri. Podle něj by tento krok měl přinést snížení tlaku mezi uživateli, který na platformě panuje. Lidé se zkrátka příliš soustředí na to, aby dostali co největší počet lajků a podřizují tomu vše. Zneklidnění jsou naopak influenceři, kteří se bojí, že se skrytí lajků podepíše na jejich příjmech.
Provozovatelé velkých sociálních platforem jsou pod tlakem. Jakožto majitelé svých společností je v jejich zájmu, aby byly jejich podniky ziskové. Na druhou stranu si ovšem musí uvědomovat, že přílišný tlak na maximalizaci příjmů může mít negativní vliv na společnost, pro níž se zírání do obrazovky zřídka kdy stává závislostí.