Evropské instituce již léta pracují na regulaci digitálních platforem prostřednictvím regulačního přístupu zaměřeného na zvýšení úrovně ochrany spotřebitele .
Mezi oblasti, kterých se tato strategie dotkla, určitě patří prodej digitálních produktů, nedávno ovlivněný specifickou směrnicí. Novinky, které směrnice zavádí, se týkají zejména digitálního obsahu nebo digitální služby uzavřené mezi spotřebiteli a profesionály.
Podléhají NFT zákonu o prodeji digitálního obsahu?
Dnes je trh zahlcen různými typy NFT: některé představují skutečné nebo digitální zboží, jako jsou fotografie nebo umělecká díla, zatímco jiné udělují práva pr8va držitele, který lze uplatnit vůči emitentovi.
S ohledem na zmíněné regulační změny vyvstává otázka, zda se na prodej NFT vztahují novinky, které zavádí směrnice o digitálním obsahu. Otázka je zvláště relevantní jak pro prodejce (pokud je to profesionál), tak pro případnou platformu, která uživatelům umožňuje vytváření, ukládání a prodej NFT.
Jaké povinnosti ukládá směrnice o digitálním obsahu pro prodej NFT?
Digitální obsah musí být popsán přesným způsobem, s jasným uvedením jeho kvalit (např. pokud jde o související práva) a množství zboží v oběhu (např. v případě NFT by měl být uveden údaj o existence více kopií stejného NFT).
Obecně řečeno, aplikace směrnice na NFT zahrnuje povinnost zajistit, aby NFT prodávané veřejnosti splňovaly funkce popsané na webové stránce, kde byly zakoupeny. Nová pravidla tedy významně ovlivňují marketingové aktivity prováděné v souvislosti s propagací a prodejem NFT, a to i prostřednictvím komunity – což je zvláště důležité v kontextu projektů souvisejících s kryptoměnami.
Směrnice mimo jiné vyžaduje, aby digitální obsah respektoval ty vlastnosti, které uživatelé mohou rozumně očekávat od produktů stejného druhu. V případě NFT mohou být příkladem technologické prvky, které charakterizují zejména blockchain a NFT jako je jedinečnost produktu nebo ověření vlastnictví.
Práva spotřebitelů při nákupu NFT
Nedodržení ustanovení spotřebitelského zákoníku opravňuje spotřebitele k obnovení shody zboží, ke snížení ceny nebo dokonce k ukončení smlouvy se současným vrácením zaplacené částky.
Zvláštní význam má uznání práv spotřebitelů také v případech, kdy existují omezení vyplývající z práv třetích osob na prodávané NFT, zejména práva duševního vlastnictví. Představte si případ prodeje NFT třetí strany nebo souvisejícího s uměleckým dílem třetí strany.
V neposlední řadě musí kupující NFT věnovat zvláštní pozornost možné aplikaci „cooling-off rule“, podle kterého může uživatel odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů, pokud neplatí určité výjimky stanovené příslušnými právními předpisy.
Perspektivy a důsledky nového regulačního rámce
Nová pravidla zavedená směrnicí o digitálním obsahu přispívají ke zvýšení úrovně ochrany spotřebitele.
Možné použití těchto pravidel na prodej NFT – které bude posuzováno případ od případu s ohledem na vlastnosti nabízených NFT – však může mít významný dopad na prodejní a marketingové procesy, jakož i na konfiguraci charakteristik platforem určených k jejich prodeji. Je proto důležité pečlivě posoudit zákonné povinnosti a rizika spojená s nabídkou NFT, aby se předešlo vzniku závazků vůči kupujícím spotřebitelům.