Dnes v noci obletěla Českou republiku zpráva, že vznikla nová politika YouTube. Všechny videa pro děti budou muset být označena. Pravidlo vstupuje v platnost v lednu 2020. Pokud tvůrci označí video, tak bude omezen sběr dat. Tím se omezí cílená reklama a tvůrce tím přijde o zisky. Tyto videa také přijdou o komentáře a koncové obrazovky. Jedná se o velkou změnu, kterou platforma YouTube a její mateřská společnost Google reaguje na obrovskou pokutu, jež obdržela od amerických úřadů.
Mohlo by vás zajímat: Influenceři se třou strachy. Instagram postupně skrývá počet lajků
Rekordní pokuta a změna
Nová politika YouTube je důsledkem rekordní pokuty 170 milionů dolarů, protože Google nedokázal ubránit data dětí mladších 13 let. Nejoblíbenější kategorie na YouTube ale patří do šedé zóny. Například videa z her, vlogy nebo recenze hraček. Je zde totiž velice těžké určit, pro koho má obsah být. Videa pro děti jsou rizikové.
Jako hlavní problém většina zahraničních tvůrců označila to, že není jisté, kam jejich vide spadají a jaký má být postih. YouTube tento problém vyřešil velmi šalamounsky. Řešit si to totiž mají jednotlivé vlády samy. YouTube případně pouze stáhne video, pokud bude pravidlo porušeno. V USA to bude řešit FTC a u nás nejspíše Úřad pro ochranu osobních údajů.
Tvůrce Pixel Dan pro The Verge řekl:
“Takže, když se úřady rozhodnou, že cílíme na děti, dostaneme pokutu. To je hrůza. Obzvláště se toho bojím, protože není jasný rozdíl mezi tím, co na děti cílí a co se dětem líbí.”
Tato změna se dotkne drtivé většiny YouTuberů. Bude zajímavé sledovat, jak se k tomu postaví tvůrci jako je Ondrřej Vlček, Misha, FIZIstyle a PewDiePie. Bude zajímavé je vidět, jak svůj evidentně dětský obsah označují za obsah pro dospělé. Možná bude konečně konec *ŠÍLENÝM* videům, kde Fizi řve do kamery a Vlček převléká svoji padesátiletou matku do obleku lva.
Mohlo by vás zajímat: Profesionální hráč nadosmrti zabanován z Fortnite – používal cheaty!
Problém se zatím týká hlavně USA. Nicméně zprávy přišly i uživatelům z České republiky. Není zatím jasné, jak se k tomu u nás postaví. Nejvíce pravděpodobné je to, že se to uživatelů tolik nedotkne. Je to tím, že v Evropské unii funguje již GDPR a platforma YouTube zde zatím problém neměla. Nicméně je potřeba být na pozoru a videa označovat. I za cenu snížených výdělků.