Mladí lidé, které chce Facebook, nyní již Meta, svým metaverzem oslovit především, nemají velký zájem podílet se na plánech sociální sítě. Je to proto, že podle nich chce společnost pravděpodobně vlastnit data uživatelů využívajících její projekt, a proto většina z nich není ochotna tak učinit.
Uživatelé věří, že metaverzum od Facebooku ukradne jejich data – průzkum
Odhalil to průzkum, který se tázal 1000 amerických spotřebitelů se zájmem o interakci ve virtuálních světech.
Převážných 87 % by raději vstoupilo do metaverz založených na decentralizovaných blockchainech, jako je Decentraland, který je postaven na Ethereu, než do metaverza od společnosti Meta.
Výzkum provedla Advocate, skupina založená absolventy Massachusetts Institute of Technology (MIT). Jak ukázal průzkum, generace Z (lidé narození v letech 1997 až 2012) je ta, která nejvíce oceňuje decentralizovaná metaverza.
V těchto virtuálních světech je možné koupit digitální pozemek a postavit si, co chcete. Kromě toho je možné vydělávat tokeny hraním her jako Axie Infinity a zároveň získat řídící tokeny, abyste mohli mluvit do dalšího osudu projektu, ve kterém se nacházíte. A to je to, co lidé chtějí.
Mladí lidé také poukazují na to, že Facebook nasbíraná data využívá k prodeji reklamy. Stejně tak sdílí data přímo s dalšími technologickými společnostmi, jako Amazon, Apple, Microsoft a Netflix. Mezi daty, která Facebook zachycuje, jsou dokonce biometrické údaje více než 1000 milionů lidí. Tedy přibližně 15 % světové populace.
Metaverzum společnosti Meta, které se bude skládat ze zážitků z virtuální reality, přístupné prostřednictvím headsetů společnosti Oculus Quest, by představovalo příležitost analyzovat veškerou aktivitu uživatelů. Společnost by tak mohla shromážděná data využít k přeměně svého virtuálního světa na prostředí, z něhož budou mít prospěch její obchodní partneři, i když na úkor soukromí lidí.
Na druhém konci je řada decentralizovaných metaverse projektů nabízející jedinečné zážitky, které hráčům umožňují převzít kontrolu nad světem a pomáhat ho vytvářet. Některé z příkladů je The Sandbox nebo Decentaland, které umožňují širokou škálu příležitostí a snaží se dát uživatelům plnou kontrolu nad metaverzem.