FC Barcelona se stala nejnovějším fotbalovým klubem, který čelí zákazu reklamy na svůj nezaměnitelný token (NFT) ze strany Úřadu pro reklamní standardy (ASA), regulátora reklamy ve Velké Británii.
Reklama na NFT FC Barcelona byla zakázána
Regulátor reklamy zasáhl proti fotbalovému klubu kvůli placenému výsledku vyhledávání Google inzerující NFT prodávaný v Sotheby’s. Uváděl text „29. července 2022 – NFT Johan Cruyff. Nenechte si ujít živou aukci. První mistrovské dílo NFT FC Barcelona. Premiéra 29. července. „Neuvěřitelný gól“ Johana Cruyffa v roce 1973. Zvěčněn a nabízen jako exkluzivní NFT.“
Johan Cruyff's “impossible goal” in 1973 is a defining moment in the history of FC
Barcelona.Immortalised and offered as an exclusive NFT masterpiece.
Do not miss the live auction.
FC BARCELONA'S FIRST NFT MASTERPIECE
LAUNCH ON 29 JULY 2022
— FC Barcelona (@FCBarcelona) July 22, 2022
ASA poukázala na chyby, kterých se fotbalový klub dopustil, počínaje tím, že neuvedl prohlášení, které by ukazovalo na rizika NFT, spojené poplatky a vlastnická práva.
Na obranu Barcelony tvrdila, že NFT nejsou finančními produkty, takže jejich nákup by neměl být považován za investici, a proto by neměl řídit finančními pravidli. Klub dodal, že smluvní podmínky jsou k dispozici na jeho webových stránkách a omezení počtu znaků v reklamě Google byl důvod, proč byly z reklamy vynechány.
V reakci na to ASA uznala, že NFT jsou sběratelské předměty, které mají lidé nebo organizace právo vytvářet, ale lidé je mohou také vlastnit, prodávat a kupovat, čímž se stávají investicemi. Regulátor argumentoval tím, že NFT představují riziko pro zákazníky a fanoušky, protože jsou nové a na trhu je o nich méně informací.
Fotbalový klub Arsenal čelil podobné sankci v roce 2021 za reklamy propagující jeho fan tokeny. Regulátor obvinil Arsenal z lehkomyslného chování vůči kryptoměnám a nedostatečného uvedení rizik spojených s vytvořenými reklamami.
Zásah proti kryptoměnám pokračuje
Spolu s Barcelonou tento týden zasáhla ASA proti dvěma dalším společnostem v rámci pokračujícího zásahu regulátora proti podobným reklamám. ASA se zavázala, že stáhne všechny reklamy na kryptoměny, které neposkytují náležité vysvětlení nebezpečí, která s sebou obchodování s kryptoměnami přináší.
První byla platforma pro obchodování s kryptoměnami Crypto.com za reklamu na Facebooku, o které ASA tvrdila, že neobjasňuje rizika obchodování NFT nebo že jsou účtovány poplatky. Stejně jako FC Barcelona, Crypto.com odmítla myšlenku, že nákup NFT je investicí. Také dodala, že podmínky jsou k dispozici, pouze vyloučené ze samotné reklamy.
Projekt NFT Turtle United byl také sankcionován za placenou reklamu na Facebooku a poté nereagoval na vyšetřování. ASA uvedla, že je „znepokojena nedostatkem reakce Turtle United NFT a zjevným ignorováním Kodexu“.
Není to poprvé, co ASA zasáhla proti společnostem působícím v kryptoměnovém sektoru. V březnu regulátor vydal oznámení pro více než 50 podniků souvisejících s kryptoměnami. To jim nařizovalo, aby neprodlené zkontrolovaly své reklamy nebo aby je nahlásily místnímu finančnímu regulátoru Financial Conduct Authority (FCA).
V březnu také ASA zakázala bitcoinovou reklamu od kryptoměnové burzy Coinfloor za klamání konkrétní cílové skupiny.
Jak trh roste, bylo představeno stále více zajímavých projektů. Jedny z nejzamívavějším jsou RIA a D2T.
Calvaria
Calvaria je nová kryptoměnové hra, kde si můžete přizpůsobit svůj balíček karet ve formě NFT v závislosti na své strategii a soutěžit se svými přáteli a vydělávat v rámci konceptu Play-to-Earn. Karty představují postavy ve hře a každá z nich má různé schopnosti.
Calvaria se točí kolem dvou herních měn: RIA a eRIA. Hráči získávají tokeny eRIA jako odměny za vyhrané souboje. Pomocí eRIA se mohou koupit karty vyšší úrovně, upgrady nebo je vyměnit za RIA. Pokud jde o tokeny RIA, ty zajišťují stabilitu ekonomiky projektu.
RIA také nabízí možnost stakingu, k vytvoření dalšího pasivního příjmu, a účast na hlasování v rámci DAO. Hrací karty Calvaria hráči plně vlastní, protože jsou to NFT. Hráči mohou nakupovat, prodávat a vytvářet své vlastní balíčky karet NFT na peer-to-peer herním tržišti Calvaria a vyměňovat je s ostatními.
Calvaria je přístupná pro kohokoli déky verzy Free-to-Play. Všichni hráči dostanou zdarma startovací balíček, který ke hře nevyžaduje žádné tokeny RIA ani NFT, takže každý může začít hned. Hrát Calvaria je tedy snadné, i když nemáte kryptoměnovou peněženku.
Dash 2 Trade
Dash 2 Trade je platforma pro kryptoanalytiku a social trading. Platforma poskytuje průlomové obchodní signály, které vyhodnocují sociální a technické informace a poskytují výhodné obchodní metody. Portál také poskytne oznámení o nových zalistováních kryptoměn, systém hodnocení předprodejů a nástroje pro vytváření strategie pro posouzení obchodních taktik. Kromě toho se uživatelé mohou účastnit týdenních obchodních turnajů na sociální platformě a vyhrát tokeny D2T.
Terminál Dash 2 Trade také umožní uživatelům přístup k jedinečným analytickým datům, která se hluboce ponoří do kryptoprůmyslu. Terminál například prohledá webové stránky sociálních médií, jako je Reddit a Twitter, aby v daném okamžiku našel nejžhavější mince. Jinými slovy, pokud je kolem konkrétního digitálního tokenu velký rozruch, Dash 2 Trade to svým uživatelům označí.
Token D2T, coin ERC-20, pohání tento kryptoměnový ekosystém a umožňuje jeho držitelům přístup do různých částí ekosystému. Dash 2 Trade poskytne počáteční a prémiovou úroveň, která obsahuje nástroje pro zpětné testování, roboty pro automatické obchodování a přístupu k on-chain datům s jedinečnými funkcemi.